Sočutnost, empatija – terapevti in čustva

Forum Duhovnost Forumi Duhovna rast Sočutnost, empatija – terapevti in čustva

Prikaz 2 prispevkov - od 36 do 37 (od skupno 37)
  • Avtor
    Prispevki
  • #21030
    Robert Zupančič
    Participant

    Ker bi sam težko povedal lepše, si bom tule v spomin in v čast Bogdana Zepana, dovolil prilepiti en cel njegov zapis, ki se nanaša na relacijo sočutje – usmiljenje. Zelo dobro pojasni razliko med obema pojmoma:

    Ugotovil sem, da večina ljudi dobesedno sicer ne enači usmiljenje in
    sočutje, vendar ju praktično ne ločuje, čeprav je uporaba besede
    usmiljenje mnogo pogostejša v vsakodnevnem življenju.

    V konkretni pomenski relaciji je težko slediti leksikonom, slovarjem
    in različnim besednim »pojmovnikom«, saj se opirajo na različne vire in
    razlagajo različne ideje. V takšnih primerih opiranje na akademske
    naslove in vire ni smiselno, ker gre mnogokrat za ponavljanje istih
    idejnih zasnov ali pa za subjektivno dojemanje pomena besede, kar je
    nujno vezano na individualno razumevanje življenjskih okoliščin – lastne
    izkušnje. Po svoje je to pravilno, saj kolikor nas je, toliko je
    individualnih
    občutkov, čustev in misli, ki pogojujejo osebno predstavo ali
    prepričanje. Ti dve besedi morda lahko spadata v kolektivno prepričanje,
    vendar sam tega nisem zaznal v tej meri, da bi me prepričalo v skupno
    razumevanje pomena: usmiljenje in sočutje.

    Pa si malce pobližje poglejmo ti dve besedi in raznovrstnosti razlag
    njunega pomena. Ali je res naključje, da imamo dve besedi za en pomen
    (ne samo mi – Slovenci)?

    USMILJENJE

    Beseda usmiljenje je izvorno (v krščanstvu) najtesneje povezana z
    besedo »božje», torej »božje« usmiljenje. V mnogo verah, predvsem pa v
    krščanstvu, je usmiljenje eden glavnih božjih atributov. Mnogi krščansko
    usmerjeni avtorji poudarjajo to božjo krepost in vrednoto kot širši
    sinonim za ljubezen in sočutje, kar dokazujejo med drugim tudi z
    hebrejsko besedo »hesed« (chesed), katere pomen pa ni tako enostaven.
    Prevod besede hesed je lahko med drugim: prijaznost, ljubeča prijaznost,
    ljubeznivost, naklonjenost, milost, dobrota, sočutje, pa tudi
    ponižanje in sramota, kar je malce odmaknjeno od prejšnjih pomenov.
    Božja milost zaznamuje najvišjo obliko božje (lahko bi dejali
    univerzalne) ljubezni in sočutja, vendar je interpretacija svetega pisma
    v tem smislu povsem subjektivne narave, saj vsi ne moremo razumeti
    božje milosti v sopomenu sočutja in ljubezni, kar nam mnogi prokrščanski
    pisci zatrjujejo.

    Če se ozremo v vsebino stare zaveze, ki vsebuje šestinštirideset knjig
    (dr. Jakob Aleksič – 1967) najdemo uporabo besede usmiljenje v mnogih
    primerih, ki nimajo ničesar skupnega s sočutjem, odpuščanjem in
    ljubeznijo. Jezus pravi (Matej): blagor usmiljenim, kajti usmiljenje
    bodo dosegli. V Blagrih vidimo, da je usmiljenje pogojeno, saj bog
    podeljuje usmiljenje po zaslugah, božje usmiljenje si je treba
    prislužiti. V stari zavezi je to opazno v mnogih primerih, ko npr.
    Izraelcem za priznavanje
    enega samega boga, ta podari zmago nad mestom Jeriho itd. Ko pa so
    Izraelovi sinovi po smrti Gospodovega služabnika Jozue (po Mojzesovi
    smrti voditelj Izraela – naroda), zapustili svojega boga in sprejeli
    vero v različne bogove narodov okoli sebe (baal, astartam…), je boga
    zapustila vsa božja milost in jih je dal v roke roparjem, ki so jih
    zasužnjili.

    Če beremo staro zavezo dalje vidimo, da se je kasneje bogu »milo
    storilo« in se je svojega naroda Izraela usmilil, ter jim poslal
    (obujal) sodnike, ki so jih reševali iz rok sovražnikov. To je le en
    primer božje milosti ali usmiljenja kot ga razlaga stara zaveza.

    V angleškem prevodu biblije iz let 1604 – 1611 (King James Bible) se
    beseda hesed pojavi 248-krat (Scott Crawford) in to 149-krat kot milost,
    40-krat kot prijaznost, kot ljubeznivost 30-krat, v smislu dobrote
    12-krat, enkrat kot sramota in krivica itd. Torej tudi s pomočjo besede
    hesed, ki jo različni avtorji, ki razlagajo božje usmiljenje, tako radi
    uporabljajo kot dokaz absolutno pozitivnega apekta boga v krščanstvu –
    je nemogoče sprejeti »dejstvo« usmiljenja kot neodtujljivi del sopomena
    besed: ljubezen, sočutje in odpuščanje. To je namreč sklop besed, ki
    se v krščanstvu najpogosteje uporabljajo v kontekstu božjega usmiljenja.
    V svetem pismu se prav tako pojavlja pogojeno usmiljenje v smislu
    »zaslužnosti« ali »nezaslužnosti«. Če pogledamo odpuščanje kot enega
    močnejših atributov božje besede, lahko zelo enostavno – logično
    razumemo, da si je božjo milost ali usmiljenje potrebno prislužiti, kar
    pa je seveda daleč od brezpogojne ljubezni, sočutja in odpuščanja.

    Kakorkoli že, v stari zavezi je božja milost (usmiljenje) kot
    absolutno pozitivno čustvo ali odnos – povsem neprepričljivo razložena.
    Lahko si ogledamo praktično rabo v vsakodnevnem življenju.

    Prostorska ločenost. Prvo, kar je moteče v usmiljenju
    kot potencialno pozitivnem čustvu, je »ločevanje«. Če smo si ves čas
    prizadevali sprejeti pojem medsebojne enosti, nas usmiljenje postavi
    trdno v stanje razdvojenosti. Usmiljenje (nekateri zavračajo enačenje z
    milostjo, ki je izraz usmiljenja, kar je povsem napak – moje osebno
    mnenje) se ne more porajati v odnosu z nekom, ki je v istem položaju
    skupaj z nami, saj potem ne bi šlo za usmiljenje, temveč za sočutje.

    Prostorska ločenost pogojuje usmiljenje. Kadar je več oseb v enakem
    položaju – kadar imajo vsi identične težave, se zelo težko pri
    posamezniku vzbudi občutek usmiljenja. Ko se človek sooča s travmo, ki
    je skupna skupini, lahko izraža le pomilovanje do vseh, vendar izhaja iz
    samega sebe.

    Usmiljenje je torej pogojeno s prostorsko in situacijsko formo –
    odnosom med človekom, ki izraža usmiljenjem in osebo, ki izzove
    usmiljenje.

    Statusna ločenost je naslednji položaj, ki pogojuje
    in izzove usmiljenje. Navadno se zavedamo, da je usmiljenje (milost)
    oblika pokroviteljskega odnosa. In pokroviteljstvo se ne izraža v
    sočutju, pač pa v usmiljenju. Če se navežemo na milost, ki je izrazna
    oblika usmiljenja, je povsem naravno, da jo lahko izkaže le nekdo, ki je
    na višjem ali ugodnejšem položaju kot oseba, ki izzove usmiljenje. Tako
    pridemo do statusnega ločevanja, ki nikakor ni atribut sočutja, temveč
    usmiljenja.

    Obramba pred bolečino. Tretja okoliščina, ki poudarja
    bistveno razliko med sočutjem in usmiljenjem, je dejstvo, da je
    usmiljenje obramba pred bolečino, torej nesprejemanje travme ali težav –
    predvsem zavedanje o tem, da smo lahko srečni, da določeno trpljenje ni
    naše, temveč pripada nekomu drugemu, ki ga zaradi tega pomilujemo –
    izražamo usmiljenje.

    Na ta način lahko zelo hitro spoznamo, da usmiljenje, milost ali
    pomilovanje nikakor ni pozitivno čustvo, ki bi manifestiralo kvalitetne
    premike v smislu pomoči. Je čustvo ali občutek, ki je v najosnovnejši
    obliki pogojeno, tolaži osebo, ki to čustvo izraža do druge osebe in ji
    daje občutek varnosti. Ne bom se spuščal v razpravo o tem, koliko je tak
    občutek iluzija ali stvarnost, vendar je verjetno samo po sebi jasno,
    da usmiljenje ni nekaj takšnega, za kar naj bi si, v okviru duhovnega
    aspekta človeka – prizadeval posameznik. Toda jasno je, da je vse
    stvar subjektivnega razumevanja in individualne odločitve – kako in kaj
    bomo izražali – seveda v okviru ravni osebne zavesti.

    SOČUTJE

    Ena od ključnih značilnosti sočutja je – za razliko od usmiljenja – nepogojenost.
    Prav tako sočutje ne razdvaja – nasprotno, gre za močan čustveni izraz,
    ki združuje dva ali več ljudi globoko v srcu. Podlaga za sočutje je
    empatija in ljubezen. Morda bi lahko definirali sočutje tudi kot
    zavestni izraz brezpogojne ljubezni. Ena od definicij (ki se nujno pojavljajo) sočutja je: empatija in simpatija.

    Empatija pomeni soobčutenje – sposobnost vsakega
    čustvovanja sposobnega bitja, da zazna in prepozna čustva in občutke, ki
    jih izraža druga oseba na vseh ravneh – fizični, čustveni, mentalni in
    duhovni ravni. Empatiji pravimo tudi jasnočutnost.
    Pomeni tudi sprejemati človeka takšnega kot je, kar pomeni, da ga lahko
    tudi razumemo – njegova dejanja, misli in čustva. Empatija se pojavlja v
    vsakem človeku, mnogih živalih in je prisotna tudi v rastlinskem svetu
    (Cleve Backster in drugi – primarne zaznave). Je podzavestni in tudi
    zavestni pojav.

    Energijski center za empatijo se nahaja v tretji čakri
    – manipuri, kjer se šele z realizacijo tega psihološkega atributa lahko
    z dvigom zavesti na transmaterialni nivo zavesti – četrti energijski
    center, manifestira nesebična ljubezen in sočutje.

    Opredelitev psihologov je, da pomanjkanje empatije pri človeku pomeni
    sociopatsko oziroma psihopatsko osebnost. Sam menim, da gre za
    realizacijo psiholoških komponent v tretji čakri, ali pa tudi ne. V
    kolikor se človeška zavest ne dvigne iz nivoja druge čakre in realizira
    atribute tretje, človek empatije ni sposoben, ga pa zanesljivo ne bi
    opredelil kot osebnostno neuravnovešenega, saj je morda skoraj polovica
    populacije na tej stopnji zavesti in mnogokrat neuravnovešeni, ki imajo
    določena
    pooblastila, sodijo druge v okviru lastne projekcije.

    Otroci in mlajši – predvsem do 12 leta starosti izražajo močno
    empatijo, kar je zlahka razumljivo, če se zavedamo, da predstavlja
    solarni pleksus (tretja čakra) »otroške« možgane ali pa nivo nižjega
    mentalnega telesa. Otroci še nimajo povsem razvitega zaporednega
    (razumskega) mišljenja in posledično občutijo mnogo več kot odrasli, ki
    smo v konvencionalnem osebnostnem razvoju usmerjeni k razumski
    inteligenci – logiki in analitiki.

    Simpatija kot pozitiven čustveni odnos ali
    naklonjenost do druge osebe hipotetično lahko izrazi empatijo (znano je,
    da je empatija najbolj izražena med čustveno tesno povezanimi bitji),
    torej bi empatiji lahko dejali tudi nadgradnja simpatije.

    Nesebična ljubezen – v primeru, da je prisotna ob
    simpatiji in empatiji, pa zanesljivo pripelje do sočutja. Nesebično
    ljubezen bi lahko najbolje ponazorili z čistim altruizmom. Teoretični –
    čisti altruizem deluje po principu dajanja iz srca, brez plačila in
    priznanja, ter se ne ozira na družbene standarde ali sociološke vidike,
    kot npr. altruizem, ki je pogojen z dolžnostjo. Altruizem lahko označimo
    kot neosebno ljubezen. Ta izvorna ljubezen, ki jo večina religij
    priznava kot
    sinonim za boga, ne pozna pogojenosti, odvisnosti, razločevanja. In s
    to ljubeznijo v srcu se brez težav izraža sočutje.

    Sočutje večina filozofij in religij postavlja na
    najvišje mesto – na vrh vseh moralnih vrlin. Za razliko od empatije,
    sočutje samo po sebi izraža brezpogojno ljubezen, saj je sočutje samo –
    nesebično in v najvišji obliki tudi neosebno. V praksi vsakdanjega
    življenja je večinoma prisotna tudi medosebna nota ljubezni, ki na nek
    način »pogojuje« in rangira stopnjo sočutja, kar bi sam ocenil kot
    »nadzvrst« usmiljenja, ne pa sočutje.

    Kakor koli že, sočutje ne priznava razlik in ločevanja, ne analizira
    dobrega in slabega, ne išče pogoje za ali ne, v sočutju ni prisoten
    dualizem, racionalizem ali kakršen koli sebični individualizem, temveč
    izhaja iz globine popolnoma odprtega srca in simbolizira, kot sem že
    dejal – brezpogojno ljubezen.

    Sočutje poleg empatije izraža tudi prevzemanje občutenj in čustev,
    žalosti in bolečin – v samega sebe in se obenem spontano aktivira
    delovanje v namenu pomoči – pomoči potrebnim. Vzroki, okoliščine, čas in
    prostor, ideali ali prepričanja, zakoni in pravila, mnenja in
    konvencionalizem – ne pogojuje izraza sočutja in nesebične pomoči. In to
    je velikanska razlika med usmiljenjem in sočutjem.

    Poglejmo si nekaj primerov usmiljenja.

    Janez X se v družbi svojih prijateljev sprehaja po mestu. Na klopi v
    parku zagleda starejšega gospoda, ki daje vtis brezdomca in prosjači
    mimoidoče. Janezu vzbudi občutek krivde, vendar zaradi prijateljev ne
    stopi do brezdomca. Ko se ustavijo v bližnjem lokalu, se Janez opraviči
    in steče do parka, kjer podari staremu brezdomcu 10 €. To je klasičen
    primer usmiljenja, saj je Janez X pogojeval svojo pomoč z mnenjem (ali
    vedenjem) svojih prijateljev, torej se je svojega dejanja – pomoči
    starcu –
    sramoval.

    Mojca Y gleda televizijski program, kjer predvajajo reklamo za pomoč
    lačnim. Prikazujejo prizore sestradanih, podhranjenih otrok in Mojci se
    utrne solza. Pomiluje te otroke, vendar je njena prva misel: kako
    žalostno – in kakšna sreča, da imajo moji otroci in moja družina vse,
    kar nam je potrebno. V bistvu jo je strah in z usmiljenjem izraža
    obrambo pred notranjo bolečino, da se vse to lahko pripeti njej in
    njenim bližnjim.

    Polde Z sedi na vrtu lokala, kjer sodeluje v pogovoru s sodelavci in
    sodelavkami iz službe. Govorijo o revščini v svetu in tudi v Sloveniji.
    Dekleta se zgražajo nad brezbrižnostjo bogatih in Polde ves vnet
    pritrjuje. Svoje »usmiljenje« izraža zaradi večine, predvsem zaradi
    deklet, katerim želi biti všečen. Njegovemu izrazu bi lahko mirno dejali
    »lažno« usmiljenje, saj gre za povsem sebične razloge, ki niti nimajo
    nikakršne skupne točke s predmetom pogovora.

    Koliko ljudi joka pred tv-jem in časopisom, ki kažejo umirajoče zaradi
    lakote in bolezni pa v svoji soseščini nikoli ne pomagajo sočloveku…
    Koliko ljudi je pripravljeno skočiti v blaten jarek in pomagati
    nezavestnemu alkoholiku, ki ves pobruhan in krvav leži v njem… Koliko
    ljudi je pripravljeno podariti pol svojega obroka, ki ga imajo za malico
    – lačnemu neznancu…. Koliko ljudi je pripravljeno pomagati nekomu, ki
    je v istih težavah kot oni – vendar ob vsem samopomilovanju ne zmorejo
    niti čustva usmiljenja… Koliko ljudi ima čas prisluhniti nesrečnemu,
    ki potrebuje le dušo, ki bi poslušala njegovo zgodbo o nesreči in
    žalosti… Večina ljudi, ki pomiluje invalide, v prvi vrsti izraža v
    svojem srcu srečo, da so sami zdravi… Koliko ljudi je pripravljeno v
    beli obleki leči pod avto in pomagati nekomu, ki je imel defekt…
    Koliko ljudi je pripravljeno brezplačno zapraviti svoj dragoceni čas,
    čeprav bi nekomu podarili sonček v srce in tolažbo v dušo… Koliko
    iskrenosti je
    sploh v nas, da si vse to priznamo???

    Usmiljenje ali sočutje – kaj menite?

    Avtor: Matjaž Bogdan Zepan (vir: http://www.duhovnost.eu/sl/Osebna_rast_in_odnosi_1/Usmiljenje_in_socutje/)

    ROBERT ZUPANČIČ

    Lepo je če deliš
    #21031
    glas
    Participant

    Robert Zupančič wrote: usmiljenje in sočutje.

    Mislim, da že vsaka beseda sama dosti pove o svojem pomenu..

    usmiljenje – toraj se ti mora že v štartu nekaj smiliti.. Smiljenje pa v osnovi že pomeni, da razumevaš, da se osebi dogaja krivica.. Toraj moraš kot oseba ze v osnovi verjeti v zablodo, da krivica obstaja (in imeti tako duhovno prepričanje).. In če tako razumevaš svet, nato lahko z “usmiljenjem” operiraš ko nek tolažnik, da daješ vsaki osebi nato takšna čustva, da blažiš njeno stanje.. Toraj ker se v svetu dogaja veliko “krivic”, jih je lahko na vsakem koraku glihati, ljudem dajati potuho, da so res ubogi, svet je krivičen in posledično se ti oni kot žrtve smilijo in ti jim daješ usmiljenje in čustva, ki jih kot žrtve iščejo in rabijo, če želijo obdržati svoj položaj žrtve..

    sočutje – nekdo nekaj doživlja/čuti, ti pa kot sočlovek pa lahko preko naravnih sposobnosti to tudi čutiš! In če si dovolj prečiščen in čustveno zrel potem zmoreš SOčutit. Čustveno zrel omenjam zato, ker če nisi resnično razčistil sam v sebi že z vsemi čustvi in si jih sposoben nenavezano čutit (spuščati skozi sebe), potem še nisi sposoben sočutenja, ker potem ne moreš sočutiti tistih čustev, ki jih že v osnovi nisi zmožen čutiti, brez da bi se za njih zaprl, oziroma, da bi se ti vklopil obrambni mehanizem pred njimi.. Če namreč pri čustvenem stanju kake osebe, pri sočutenju začutiš čustva, ki jih ne zmoreš sprejemati, potem ta čustva enostavno v reakciji obrambe povoziš s svojimi obrambnimi čustvi jeze, žalosti, čustvi usmiljenja, ki jih lahko nato začneš dajati in podobno.. lahko pa se enostavno le zablokiraš za sočutenje in ne čutiš več čustva, ki ga pri sebi še ne zmoreš sprejeti..

    Toraj stanje brezpogojnega stanja sočutenja, predstavlja čustveno in duhovno zrelega človeka, ki ima hkrati seveda odprto srce, da čuti vse okrog sebe in se ne rabi več blokirati pred svetom..

    To je stanje v katerem je SOČUTJE sploh možno!

    In ko v tem stanju prihajaš v stik z vsemi ostalimi ljudmi, ki se nahajajo v raznih situacijah in stanjih, je seveda prvo kar je pomembno da vzdržuješ stanje sočutja v svoji čisti obliki, in ta prostor ki si ga ustvaril/a ti daje možnost v trenutku poiskati pravi odziv, pravo besedo, pravo povratno informacijo za osebo s katero imaš opravka.. Zelo dobro je poznati tudi vse tipe čustvenih iger in vse tipe identifikacij, v katere so ljudje ujeti.. Ker potem zmoreš mnogo bolje “pravilno” reagirati, se odzivati in posledično pomagati osebi izven njenih čustvenih dram..

    Lepo je če deliš

    “Synchronicity is God’s way of remaining anonymous.”

Prikaz 2 prispevkov - od 36 do 37 (od skupno 37)
  • Za objavo odgovora morate biti prijavljeni.